Costa Rica Cartwheel is af

Het vastnaaien van de bies duurde wel even langer dan ik van te voren had ingeschat. Iets wat mede kwam door de zwarte stof. In huis was het al snel te donker om het goed te zien. Helemaal met een paar bewolkte dagen. En natuurlijk waren er gewoon ook nog andere bezigheden. Maar gisteravond om acht uur kon ik toch de laatste steekjes zetten. Dat waren niet de laatste steekjes aan de bies, nee, het waren zelfs de laatste steekjes aan het label. Tijdens het kijken naar de uitzending van de Alpe d'Huzes heb ik de ophangsleuf en de bies er aangezet.

Sewing the binding took a bit longer than expected. Somewhat caused by the black fabric. In the house it was most of the time too dark to see the stitches well. And off course I also had other things to do that took away quilting time. But last night at 20.00 hours I could put in the final stitch. And not just in the binding, no, those final stitches were in the label. I watched a special charity show on TV called Alpe d'Huzes. Five thousand cyclist climbing a French moutain on their bikes or on foot to raise money for canser research.

Costa Rica Cartwheel

Vanmorgen heb ik een paar foto's buiten gemaakt. Even wachten tot de boel in de schaduw van de boom kan hangen. Die wachttijd kon ik trouwens goed gebruiken om de poezen en honden haren eraf te halen. Want daarvan zaten er wel heel veel op. En ook zo goed te zien op de zwarte stof. 

This morning I made a few pictures outside. Just had to wait until I could hang it in the tree shadow. The time I had to wait I used well. There were lots of cat and dog hairs to remove from the quilt. 

quiltdetail

Een detail van het quiltwerk. 

A detail picture of the quilting. 

achterkant

En nog een foto van de achterkant van de quilt. 

And the back of the quilt. 

Met deze quilt ben ik begonnen tijdens een workshop in oktober 2007. Gedurende drie bijeenkomsten en tussendoor natuurlijk huiswerk maken thuis maakten we het middenstuk van de top. Jarenlang lag die top daarna in mijn naaikamer. Ik wist wel dat ik er een rand van Flying Geese om wilde zetten, maar zag tegen het maken van de gansjes op. Vooral het uitmeten om een en ander precies goed te krijgen. Achteraf ben ik toch heel blij met die wachttijd. Want nu zag ik in de loop van de tijd ook mijn quiltsteekjes meer naar mijn zin worden. Zodat ik het besluit nam om deze met de hand te quilten in plaats van op de machine. En het handquilten heb ik zelfs aangedurfd met een contrasterende kleur. Waar ik nog wel even heel erg over heb geaarzeld, maar ik ben er prima tevreden over. Op de achterkand zijn bij de dikke naden wel onregelmatigheden te zien, maar dat is iets wat mij niet echt stoort. 

I started this quilt during a workshop in October 2007. We had three afternoons of the workshop and in between them lots of homework. When the workshop was finished I had the centerpiece of this quilt. For years the top was put away in my sewingroom. I knew I wanted a Flying Geese border, but had a bit of geese fear. I was affraid the measurements would not turn out right. So I waited and waited. Now I am glad it took so long because I also had seen how my handquilting stitches had improved and I decided to quilt this one by hand and with contrasting thread. I am very happy with the result. Some irregular stitches on the back where the seams were thick, but they do not bother me. 

Reacties