Vorderingen Kerstquilt/Christmasquilt advancing

De afgelopen week ben ik bijna elke dag wel bezig geweest met de kerstquilt. 

The past week I have been sewing the Christmasquiltblocks almost every day

strook spelden

strijken

bijsnijden

De handelingen op de voorgaande foto's heb ik heel vaak gedaan. Eigenlijk kwam voor de eerste foto nog 1 ander handeling, een ruitje of paralellogram van de lichte stof aan de lange strook naaien. Daarna de strook op de juiste positie spelden. Naaien en strijken van de aangenaaide strook. En tot slot de lange sliert afsnijden met behulp van mijn "ad a quarter"liniaaltje. Natuurlijk was de hoek aan de sliert meestal geen 60 graden meer, dus die sneed ik direct weer goed. Heel precies werken scheelt bij een patroon zoals dit echt zo veel ergernis later. 

Everything shown on the pictures I have done many, many times. Actually there was something else I had to do before photo one. I had to sew a diamond or a elongated diamond to a long strip. After that I could position the strip with pins. Sew and iron the strip. In the end I could cut the remainder of the long strip with my "ad a quarter" ruler. Off course the angle at the remaining strip often wasn't exactly 60 degrees so I corrected that right away. On such a pattern it helps so much to work very secure.

eerste blok af

Dinsdagmorgen had ik dit eerste blok af. 

On Tuesday morning the first block was finished.  

drie blokken

Op woensdag waren er al drie blokken af. Lekker om dan toch te merken dat je steeds meer handigheid krijgt in het maken van zo'n blok. 

On Wednesday there were three blocks finished. Nice to notice the difficult bits are getting easier to do while making more block.

zes blokken

Zondagmorgen waren er uiteindelijk 6 blokken af. Natuurlijk ging het bij het naaien van het laatste blok fout. Bij de allerlaatste lange stroken. Zoveel keren eerst gestreken, daarna gesneden. Bij die lange strook ging het mis. Ik sneed voor het strijken met als gevolg een ontbrekende punt.  Dat betekende uithalen en een nieuwe strook snijden. Wat krap ging uit het resterende stuk.

Sundaymorning there were 6 blocks finished. Of course the final two strips went wrong. I had sewn, ironed and cut so many times. And on this last long one I did the cutting before ironing. That gave a strip with one short point. I made the repairs and went on again. 

blok 2

Verder met de volgende 6 blokken. Iets lastiger, want aan twee kanten moet er een ander stofje komen. 

I continued with the next 6 blocks. More tricky, it has strips out of three fabric pieces. 

blok 2

 

Vanmorgen was er ook van deze blokken 1 exemplaar af. Tijdens het maken van dit blok heb ik met behulp van malletjes de benodigde kortere strookjes voor alle blokken nu ook al gesneden. Met op alle stapeltjes een stickertje zodat ik weet waar welke stukjes horen te komen. Nu alles gesneden is, gaat het naaien van de volgende blokken weer wat vlotter.

This morning I did finish one of these blocks. During the sewing, I used tempplates to cut the strips I will need to sew all the blocks. I have little piles of strips with a little sticker on top to identify the pieces. Now I guess I can sew the rest of the blocks fairly easy.